Naar het voortgezet onderwijs
Onze procedure rondom het schoolverlaten is als volgt:
Stap 1: CITO toetsen en ontwikkelingsperspectief
Vanaf groep 3 krijgen de kinderen methodegebonden en methode ongebonden toetsen. De uitslagen van deze toetsen krijgen de kinderen op het rapport. Ook worden deze toetsscores besproken met de ouders tijdens de rapportbesprekingen. Wij bespreken de ontwikkelingslijnen per vakgebied. Per vakgebied is te zien op welk niveau de leerling op dat moment uitstroomt. Op het ontwikkelingsperspectief staan voor de vakken technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen de prognoses VO. Het VO kijkt vooral naar begrijpend lezen en rekenen, omdat deze de meeste info geven over het inzichtelijk denken en daarmee het te behalen niveau. Vanaf 'groep 7' staat ook het (voorlopig) uitstroomadvies in het OPP. SBO Bernardus vindt het belangrijk om meerdere toetsgegevens te gebruiken en nooit op slechts één datapunt een zwaarwegend besluit te nemen.
Stap 2: Informatie ouders schoolverlaten
Aan het begin van het schooljaar ontvangen de ouders van de schoolverlaters informatie. Deze informatie betreft hoofdzakelijk de overgang richting het Voortgezet Onderwijs en de route ernaartoe. De leerkracht verzorgt aan ouders uitleg over de procedure van het schoolverlaten, het tijdspad van dit schooljaar en verdere aanvullende informatie. Dit wordt tijdens een ouderavond, begin schooljaar, gedaan. SBO Bernardus vindt het belangrijk dat ALLE ouders van de kinderen die in het lopende schooljaar 12 jaar worden aanwezig zijn. De aanwezigheid van de ouders van 11-jarigen wordt tevens gestimuleerd.
Stap 3. Intelligentieonderzoek
Indien nodig wordt in oktober/ november één intelligentietest afgenomen. Dit wordt op school gefaciliteerd. De orthopedagoog of de hiertoe bevoegde leerkracht/intern begeleider van school zal deze test afnemen. Dit kan klassikaal of individueel plaatsvinden. Voor aanmelding PRO en VSO is een recent afgenomen intelligentie-onderzoek verplicht. De betreffende ouders krijgen de info hierover via ouderportaal én via de ouderavond begin schooljaar. Hierbij wordt de periode oktober/november gedeeld als afnameperiode. SBO Bernardus vindt het van belang dat de omstandigheden zo gewoon mogelijk zijn. Daarom wordt er geen exacte datum aangegeven. Dit voorkomt onnodige stress.
Stap 4. Adviesgesprekken
Bij de reguliere oudergesprekken wordt jaarlijks het OPP besproken. Op de OPP-lijnen is al per vakgebied te zien welk perspectief er is. Dit perspectief wordt door de leerkracht uitgelegd. Vanaf 'groep 7' staat daar ook het voorlopig advies in. Bij het opstellen van het schooladvies kijken we naar de LVS-toets-scores, met name begrijpend lezen, rekenen/wiskunde (en spelling). Ook kijken we naar persoonlijke aspecten als motivatie, doorzettingsvermogen, sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding. Indien recent een intelligentie-onderzoek is afgenomen wordt deze ook meegenomen. Bij het opstellen van het schooladvies zijn de huidige stamgroep-leerkrachten, de intern begeleider en de orthopedagoog betrokken. In dit gesprek wordt ook besproken of er wel/geen aanvraag voor verlenging wordt gedaan. Het besluit over verlenging neemt het Samenwerkingsverband. De ouders ondertekenen jaarlijks het OPP, en daarmee ook dat het voorlopig advies met hen is gedeeld en besproken. Dit staat in het OPP. Indien ouders het niet eens zijn met het voorlopig advies kunnen zij hun zienswijze delen met school. De zienswijze van ouders wordt in het leerlingendossier van
ParnasSys opgeslagen, zodat het kan worden meegenomen in stap 5.
Stap 1: CITO toetsen en ontwikkelingsperspectief
Vanaf groep 3 krijgen de kinderen methodegebonden en methode ongebonden toetsen. De uitslagen van deze toetsen krijgen de kinderen op het rapport. Ook worden deze toetsscores besproken met de ouders tijdens de rapportbesprekingen. Wij bespreken de ontwikkelingslijnen per vakgebied. Per vakgebied is te zien op welk niveau de leerling op dat moment uitstroomt. Op het ontwikkelingsperspectief staan voor de vakken technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen de prognoses VO. Het VO kijkt vooral naar begrijpend lezen en rekenen, omdat deze de meeste info geven over het inzichtelijk denken en daarmee het te behalen niveau. Vanaf 'groep 7' staat ook het (voorlopig) uitstroomadvies in het OPP. SBO Bernardus vindt het belangrijk om meerdere toetsgegevens te gebruiken en nooit op slechts één datapunt een zwaarwegend besluit te nemen.
Stap 2: Informatie ouders schoolverlaten
Aan het begin van het schooljaar ontvangen de ouders van de schoolverlaters informatie. Deze informatie betreft hoofdzakelijk de overgang richting het Voortgezet Onderwijs en de route ernaartoe. De leerkracht verzorgt aan ouders uitleg over de procedure van het schoolverlaten, het tijdspad van dit schooljaar en verdere aanvullende informatie. Dit wordt tijdens een ouderavond, begin schooljaar, gedaan. SBO Bernardus vindt het belangrijk dat ALLE ouders van de kinderen die in het lopende schooljaar 12 jaar worden aanwezig zijn. De aanwezigheid van de ouders van 11-jarigen wordt tevens gestimuleerd.
Stap 3. Intelligentieonderzoek
Indien nodig wordt in oktober/ november één intelligentietest afgenomen. Dit wordt op school gefaciliteerd. De orthopedagoog of de hiertoe bevoegde leerkracht/intern begeleider van school zal deze test afnemen. Dit kan klassikaal of individueel plaatsvinden. Voor aanmelding PRO en VSO is een recent afgenomen intelligentie-onderzoek verplicht. De betreffende ouders krijgen de info hierover via ouderportaal én via de ouderavond begin schooljaar. Hierbij wordt de periode oktober/november gedeeld als afnameperiode. SBO Bernardus vindt het van belang dat de omstandigheden zo gewoon mogelijk zijn. Daarom wordt er geen exacte datum aangegeven. Dit voorkomt onnodige stress.
Stap 4. Adviesgesprekken
Bij de reguliere oudergesprekken wordt jaarlijks het OPP besproken. Op de OPP-lijnen is al per vakgebied te zien welk perspectief er is. Dit perspectief wordt door de leerkracht uitgelegd. Vanaf 'groep 7' staat daar ook het voorlopig advies in. Bij het opstellen van het schooladvies kijken we naar de LVS-toets-scores, met name begrijpend lezen, rekenen/wiskunde (en spelling). Ook kijken we naar persoonlijke aspecten als motivatie, doorzettingsvermogen, sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding. Indien recent een intelligentie-onderzoek is afgenomen wordt deze ook meegenomen. Bij het opstellen van het schooladvies zijn de huidige stamgroep-leerkrachten, de intern begeleider en de orthopedagoog betrokken. In dit gesprek wordt ook besproken of er wel/geen aanvraag voor verlenging wordt gedaan. Het besluit over verlenging neemt het Samenwerkingsverband. De ouders ondertekenen jaarlijks het OPP, en daarmee ook dat het voorlopig advies met hen is gedeeld en besproken. Dit staat in het OPP. Indien ouders het niet eens zijn met het voorlopig advies kunnen zij hun zienswijze delen met school. De zienswijze van ouders wordt in het leerlingendossier van
ParnasSys opgeslagen, zodat het kan worden meegenomen in stap 5.
Stap 5: Het leidende advies
Na de 'CITO leerling in beeld' toetsen van het te verwachte laatste jaar op Bernardus bespreken de huidige stamgroepleerkrachten van de leerling samen met de intern begeleider nogmaals de kinderen en komen tot het leidende advies. Daarna nodigen de leerkrachten de ouders en kinderen uit voor het 'eindgesprek'. Dit is tussen 10 en 31 januari.
Stap 6: De doorstroomtoets
Leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. Bij ons is dat Route 8. Krijgt een leerling vanuit de doorstroomtoets een hoger advies dan het schooladvies? Dan wordt het advies bijgesteld, mits SBO Bernardus dit niet in het belang van het kind vindt. In voorkomend geval wordt dit onderbouwd. Bij Route 8 wordt geen enkelvoudig advies PRO gegeven, maar altijd PRO/VMBO basis. SBO Bernardus hoeft in dit geval het advies NIET bij te stellen. Dit is landelijk bepaald.
Stap 7. Warme overdracht
Nadat er een aanmelding heeft plaatsgevonden, vindt de warme overdracht plaats. Dat betekent dat de VO-school persoonlijk contact opneemt met de basisschool en vragen stelt over de leerling. In dit gesprek wordt het schooladvies toegelicht en wordt de ontwikkeling van de leerling besproken.
Taken van de school:
Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Wettelijk moeten basisscholen uiterlijk 24 maart een schriftelijk schooladvies geven. Het advies van de school is leidend voor de aanname op het voortgezet onderwijs*. Het advies is niet onderhandelbaar; al luisteren we wel naar argumenten van de ouders. De school zorgt voor voldoende voorlichting naar ouders en leerlingen toe wat betreft de middelbare scholen. De school bespreekt alle schoolverlaters met de mentor van het voortgezet onderwijs. Wij dragen zorg voor een goede overdracht en begeleiden ouders in het proces om naar het V.O. over te stappen. Ouders beslissen uiteraard welke
school van het geadviseerde type zij kiezen, maar wij zijn bereid hierin mee te kijken en te begeleiden.
* Vanwege de procedure vanuit SBO naar regulier V.O. of Voortgezet Speciaal Onderwijs gaan wij al eerder hiermee aan de slag.
Verantwoordelijkheid van de ouders:
De ouders zijn aanwezig op de oudergesprekken en op de ouderavond. De ouders zullen zich oriënteren op de nieuwe school d.m.v. het bezoeken van Open Dagen. Tussen 25 maart en 31 maart moet de leerling zijn aangemeld bij het voortgezet onderwijs.
Wanneer ouders het niet eens zijn met het advies is het van belang dat eerst met de school wordt gedeeld welke argumenten hiervoor zijn. Mogelijk dat het beeld niet compleet was. Dit dient te gebeuren voordat het leidend advies wordt uitgebracht. Wanneer ouders het niet eens zijn met het leidend advies is het van belang eerst elkaar goed te horen. In geval van meningsverschil kan de ouder via de klachtenprocedure een klacht indienen.